Dzieci noszą codziennie ogromny ciężar, na który składają się wszystkie szkolne akcesoria i książki. Ze względu na dużą wagę wszystkich przyborów rodzice decydują się na kupno plecaków z kółkami sądząc, że to rozwiąże wszystkie niedogodności. Problem w tym, że nawet wtedy dziecko musi od czasu do czasu przenieść swoją torbę - na schodach, w czasie deszczu, śniegu lub w przypadku innych niedogodności. Wówczas okazuje się, że ich plecak jest zwyczajnie niewygodny w noszeniu.

dziecko z plecakiemPlecaki dla dzieci różnią się od wycieczkowych pod wieloma względami. Główny Inspektorat Sanitarny sporządził listę zaleceń dotyczących budowy i wagi plecaków, które są idealne dla dzieci. Najważniejszą informacją jest waga - całość (czyli torba plus książki, zeszyty, napoje, jedzenie i dodatkowe akcesoria) nie powinna przekraczać 15 procent wagi dziecka. Przy młodszych maluchach (klasy początkowe 1-3) nie należy przekraczać 10 procent. Powyżej tych wartości plecak jest już za ciężki, co może powodować zaburzenie rozwoju kręgosłupa. Dla przykładu - siedmioletnie dziecko waży około 24 kilogramów. Wynika z tego, że jego plecak nie może przekraczać 2,5 kilograma wagi (wraz ze wszystkimi akcesoriami). Na szczęście w młodszych klasach nie ma potrzeby dźwigania tak dużej ilości przedmiotów. Problem pojawia się dopiero w klasie 4.

Według zaleceń GIS, plecaki dla dzieci powinny mieć usztywnione, przylegające dobrze plecy. Najlepszym rozwiązaniem jest usztywnienie zrobione z lekkiej pianki lub twardszej gąbki. Dzięki temu odczuwalna waga plecaka nie zwiększa się, pomimo że faktycznie pianka dodaje kolejne 150 gramów. Dzieje się tak dlatego, że usztywnienie pomaga równomiernie rozłożyć cały ciężar.

Plecaki dla dzieci muszą pomieścić wiele elementów o różnym kształcie. Aby dziecko nie gubiło się pośród swojego wyposażenia, plecak powinien posiadać kilka przegródek, w tym dwie duże komory na książki i zeszyty oraz mniejsze na jedzenie, napoje i dodatkowe wyposażenie. Warto też nauczyć dziecko prawidłowego pakowania-cięższe rzeczy zawsze układamy na dnie, a lżejsze na górze.